حساب جديد | تسجيل الدخول  

سر ولا مفاجأة؟

إزاي نقدر نحمي أولاد من التهيئة على الأنترنت، مع تقديم الإرشاد حول ما يجب أن يفعله الوالدين أو المعلمين إذا شكوا أو عرفوا إن الطفل يتم إيذائه جنسيا.
يعنى مثلا من أفيد الحاجات اللى نعلمها لأولادنا أنه مفيش اي داعي تكون لدي الطفل أسرار يخبئوها عن والديهم. كما من المفيد معرفة الفرق بين الأسرار والمفاجآت. فبينما من الممكن أن تكون الأسرار لطيفة، مثل عدم إخبار ماما عن ما هي هدية عيد ميلادها، لكن الطريقة دي نفسها ممكن تكون سبب لعدم إخبار البالغين عن الأشياء السيئة. وعلى العكس ممكن كلمة مفاجأة أفضل للاستخدام لأنها تشتمل على أشياء مثل هدية عيد ميلاد ماما. فمعروف إن اللي بيأذوا الطفل جنسيا بيستخدموا جمل من نوعية "سرنا الخاص" لتشجيع الطفل على عدم الإخبار عن الإيذاء الجنسي الواقع عليه أو الكشف عنه.

الهدف هنا مش إننا نخوف الوالدين والأطفال من مخاطر الإيذاء الجنسي للطفل، أو ندعم أساطير وخرافات بتشوه الواقع. لأننا إذا خوفنا الوالدين زيادة عن اللزوم، هتنتقل المخاوف لأطفالهم، وده هيخلى الأطفال سجناء في منازلهم لأنهم هيصابوا بخوف شديد من الخروج إلى المجتمع. ويخليهم كمان شكاكين وده هيحرمهم من تعلم المهارات الاجتماعية الهامة .. فبدل ما نخلى الأطفال خائفين وشكاكين الأحسن إننا نؤهلهم بالمعرفة الكافية المناسبة لعمرهم عشان يكونوا على دراية وحذر من المخاطر المحتملة. وده جزء من عملية التعلم اللي بتمكن الأطفال من تنمية إحساسهم بالاستقلالية والإعتماد على أنفسهم ..

اترك تعليق

مقالات